2009. január 23., péntek

Konverzió fekete-fehérbe

A következő technikák mind azt mutatják meg, hogy hogyan tudunk színes képből szürkeárnyalatosat (fekete-fehéret) készíteni.

A. Telítetlenné tevés
Így érhető el ez a funkció:
• a Képablakban a Színek / Telítetlenné tevés... menüpont választásával
A telítetlenné tevés azt jelenti, hogy a kép színezettségét nullára csökkentjük. Ezzel az átalakítással a színes képeknél csak az egyes pixeleknek a világosság-értékét tartjuk meg. A tiszta színek ugyanolyan, egyforma középszürke árnyalatúak lesznek.

B. Szürkeárnyalatossá alakítás
Így érhető el ez a funkció:
• Kép / Mód / Szürkeárnyalatos menüpont választásával
A szürkeárnyalatossá alakítással általában az előzőnél jobb eredményt kapunk. Ebben az esetben a különböző színkomponenseket különböző súllyal használja fel a program az átalakításhoz.

C. Szétbontás
Így érhető el ez a funkció:
• Színek / Komponensek / Szétbontás... menüpont választásával
Ez a megoldás azon alapul, hogy a LAB színmodellben az L tartalmazza az egyes pontok világosság értékeit. A menüpont választásakor megjelenő ablakban válasszuk a LAB színmodellt. Ha bejelölve hagyjuk a Rétegekre bontás jelölőnégyzetet, akkor a képünkből készített három csatornát három különböző rétegben kapjuk meg, amelyek közül az L-lel jelöltre lesz szükségünk, a többit kikapcsolhatjuk. Duplázzuk meg ezt az L-réteget és állítsuk a módját Szorzásra. Ismételjük ezt addig, míg a kép tónusa megfelelő nem lesz.
Választhatjuk az RBG színmodell szerinti felbontást is. Ebben az esetben a három réteg közül általában a vöröset érdemes megtartani.

D. Csatornakeverés
Így érhető el ez a funkció:
• Színek / Komponensek / Csatornakeverő... menüpont választásával
A felnyíló ablakban a Fényesség megtartása jelölőnégyzet kipipálásával biztosíthatjuk, hogy a képünk átlagos világossága a szerkesztés során ne változzon meg. A Monokróm jelölőnégyzet kipipálásával a munkánk eredménye egyetlen kimeneti csatornát tartalmaz.

A csatornakeverés módszerének az az alapja, hogy mi állíthatjuk be a szürkeárnyalatos átalakításnál említett súlyokat. Alapszabály, hogy a súlyok összege100 legyen. Ha kipróbáljuk a 30, 70, 10 értékeket, hasonló képet kapunk, mint a szürkeárnyalatos átalakításnál. Mivel a zaj általában a kék csatornában a legtöbb, ha zajt szeretnénk szűrni, érdemes a kék komponensnek kis súlyértéket adni.
A fekete-fehérre átalakított képnek egyenletes színes árnyalatot adhatunk a Színek / Színezés menüpont választásával. Ez a megoldás akkor javasolt, ha a fekete-fehér képet sok színes kép társaságában mutatjuk be és azt akarjuk, hogy kevésbé lógjon ki a sorból.

Nincsenek megjegyzések: